6) WAU - IDENTITI BANGSA
Bahagian Warisan Tidak Ketara adalah suatu bidang Warisan
yang menjadi keutamaan yang merangkumi sesuatu Warisan yang ‘bukan benda’ untuk
dinikmati oleh pancaindera manusia. Tegasnya, Warisan Tidak Ketara bermakna
sesuatu perbuatan atau gerak geri manusia yang boleh dilihat, disentuh, dirasa,
dihidu, atau di dengari ketika ia di lakukan atau wujud, tetapi tidak lagi
dapat dinikmati apabila ia tiada atau tamat.
Akta Warisan Kebangsaan 2005, menafsirkan bahawa Warisan
Tidak Ketara adalah termasuk mana-mana bentuk ungkapan, bahasa, sebutan lidah,
pepatah, lagu yang di hasilkan melalui muzik, not, lirik, boleh didengar,
nyanyian, lagu rakyat, tradisi lisan, puisi, tarian, lakonan sebagaimana yang
di hasilkan melalui seni pentas, persembahan teater, pengubahan bunyi dan
muzik, seni mempertahankan diri, yang telah wujud atau wujud berhubung dengan
Warisan Malaysia atau mana-mana bahagian Malaysia atau berhubung dengan Warisan
masyarakat Malaysia.
Malaysia kaya dengan warisan kebudayaan yang sangat unik
dan menarik. Warisan dalam budaya merangkumi makanan, adat dan permainan
tradisi yang terhasil dari asimilasi pelbagai kaum masyarakat Malaysia.
Permainan tradisi secara amnya terdiri daripada permainan anjung dan permainan
laman. Permainan anjung termasuklah batu seremban, congkak, tutup botol, dam
aji dan lain-lain. Manakala permainan laman pula seperti galah panjang,
ketinting, gasing, baling selipar, konda kondi, rebut negeri dan lain-lain.
Kebanyakan permainan dimainkan secara
berkumpulan, ini mewujudkan interaksi sosial serta merapatkan hubungan di
antara ahli masyarakat. Pada suatu masa dahulu aktiviti permainan merupakan
suatu aktiviti senggang yang dijalankan dengan meriah seakan-akan pesta
keramaian. Penduduk kampung tanpa mengira usia akan turun beramai-ramai sama
ada untuk menyertai pertandingan atau sebagai penyokong dalam suasana
pertandingan yang sihat. Permainan-permainan dahulu juga kebanyakannya banyak
memberi manfaat kepada individu dan masyarakat. Selain membina kemahiran
sosial, juga memberi faedah fizikal dan mental yang akan merangsang seseorang
berfikir dan membantu mempertingkatkan kemahiran dan sentiasa fokus dalam
sesuatu tugas.
Pada era gajet dan teknologi hari ini,
permainan tradisional yang dikenali sebagai sukan rakyat semakin kurang
mendapat perhatian di kalangan masyarakat. Generasi baru hari ini tidak dapat
menikmati keseronokan berlari-lari dipadang yang luas dan mengeluarkan peluh.
Kekangan ruang permainan mahupun kebimbangan terhadap jenayah sosial
menyebabkan kanak-kanak kini tidak bebas untuk bermain seperti generasi sebelum
ini.
Wau tradisi Malaysia, merupakan Permainan Tradisional
yang telah diangkat sebagai Warisan Kebangsaan pada tahun 2009. Wau adalah satu
permainan masa lapang rakyat yang mempunyai ciri-ciri keseniannya tersendiri.
Bagi masyarakat nelayan pula wau dimainkan sebagai persediaan ke laut, untuk
mengetahui sama ada cuaca baik atau tidak. Hal yang sama dilakukan oleh
para petani untuk membuat persediaan menghadapi musim bendang seterusnya.
Permainan wau diadakan sebagai hiburan untuk pelbagai
peringkat umur. Permainan wau juga diadakan untuk pertandingan. Pertandingan
yang melihat bentuk kecantikannya diukur dari segi keindahannya kepada bentuk,
corak ciptaan, warna, keaslian ciptaan dan ukurannya.
SEJARAH DAN MITOS WAU
Mengikut sejarah Melayu, wau bermula di Melaka oleh
Putera Raja keturunan Sultan Melaka. Terdapat tiga jenis wau yang terkenal
iaitu Wau Bulan, Wau Kucing dan Wau Jalabudi. Wau diperbuat daripada buluh yang
diraut untuk dijadikan rangka, tulang belakang, sayap dan ekor wau. Kertas
warna pula ditampal pada rangka wau untuk menentukan kecantikannya. Kertas
warna boleh dilukis motif-motif dengan warna pilihan yang sesuai. Ketiga-tiga
wau ini mempunyai estetika jenis sobekan yang bermotifkan sulur bayur, awan
larat, pucuk rebung, geometri, flora fauna dan sebagainya.
Perkataan Wau dikatakan berasal daripada perkataan
kerajaan Melayu Pattani memandangkan negeri seperti Kelantan, Terengganu, Perlis dan Kedah menggunakan
perkataan tersebut. Manakala perkataan layang-layang pula digunakan di
kebanyakan negeri-negeri seperti di pantai barat dan selatan Semenanjung
Malaysia seperti Selangor, Melaka dan Johor. Ini dapat
dibuktikan menerusi catatan Tun Seri Lanang yang menyatakan bahawa Raja Ahmad
bermain layang-layang bersama pemuda-pemuda serta kerabat DiRaja. Selain itu
kemunculan nama wau juga dikaitkan dengan bunyi yang terhasil daripada busur
yang diikat pada wau. Apabila dinaikkan ke udara, daun ibus yang dipasang pada
busur tersebut akan menghasilkan bunyi Wau secara berirama.
Mengikut satu cerita, wau itu pada awalnya ialah
permainan tanpa nama. Permainan yang dimainkan oleh kanak-kanak ini diperbuat
daripada daun tertentu yang diikat pada tulang belakang daun tersebut dengan
tali kelopak batang pisang atau urat-urat daun nanas. Wau dimainkan di tempat
yang berangin. Suatu waktu, permainan tanpa nama itu putus talinya, dan anak
itu pun menangis maka, menurut yang empunya cerita, lahirlah perkataan Wau.
Mengikut mitos, ia bermula apabila Dewi Dewa Dani
bersalinkan Dewa Muda. Bidan Ketujuh membuang tembuni Dewa Muda ke laut. Maka
Mak si Dewa Dewa yang sedang bertapa di kayangan merasa tidak selesa duduk di kayangan,
lalu dia turun ke Medan Kulum Laman Yang Rata, dan dilihatnya tembuni Dewa Muda
terapung-apung di Sungai Nil. Tembuni itu dipulihkan menjadi seorang dewa yang
dinamakan Awang si Jambul Lebat dan selaput tembuni Dewa Muda itulah dijadikan
“rangka” Wau untuk Dewa Muda.
Untuk menyiapkan Wau itu, Mak si Dewa Dewa mengambil
panau Dewa Muda untuk dijadikan bunga Wau, tangan Dewa Muda untuk sayap Wau,
laras kaki Dewa Muda dijadikan tangan dan badan wau serta rambut Dewa Muda
dijadikan jambul Wau. Apabila Wau ini dinaikkan, maka busurnya berbunyi dua
belas bahasa dan dua belas ragam. Daripada bunyi busur itulah wujudnya nama
Wau. Mengikut asal usul ini juga, wau yang tidak ada busur atau busurnya tidak
berbunyi dua belas bahasa dan dua belas ragam dipanggil layang-layang.
Asal usul yang lain pula, wau wujud daripada semangat
padi. Pada satu hari, seorang petani bersama isterinya yang tidak mempunyai
anak terjumpa dengan seorang anak perempuan yang cantik, lalu dipelihara oleh
mereka. Si suami tiap-tiap hari membawakan minuman dan makanan kepada anak
perempuan itu di tempat dia bermain di rumah padi, yang akhirnya menimbulkan
perasaan cemburu di hati isteri. Anak perempuan itu dipukul oleh si isteri
lantas melarikan diri dari rumah petani tersebut menghala angin barat.
Berikutan dengan kejadian itu, padi petani suami isteri
tadi, tidak berbuah dan diserang penyakit. Mengikut nujum, anak perempuan yang
dihalau tadi ialah semangat padi. Untuk memohon ampun, petani itu harus membuat
satu lembaga merupai Wau Bulan sekarang ini dan dinaikkan setelah menuai.
Asal usul Wau Bulan pula, lahir sebagai lambang penyatuan
kembali Empayar Srivijaya oleh Dewa Muda. Setelah kemangkatan pembina Empayar
Srivijaya iaitu Sri Maharaja Sri Jayanaga, maka empayar yang meliputi seluruh
Asia Tenggara ini mulai berpecah diperintah secara berasingan dari negara induk
Srivijaya iaitu Medang Bhumi.
Di awal abad ke-8 muncul seorang tokoh, iaitu cucu Sri
Maharaja Sri Jayanaga yang bernama Jaya Sinha. Beliau mempunyai pelbagai
gelaran, antaranya Sabjaya atau Sanjaya Putera, Inu Dewa, Seri Panji, Mahisa
Kelana Seri Panji, Raden Inu Kertapati atau Raden Asmarajaya dan Hyang
Kamajaya, tetapi dia lebih terkenal dalam cerita-cerita tradisi sebagai Dewa
Muda. Dewa Muda telah mengadakan beberapa serangan untuk menyatukan kembali
Empayar Srivijaya.
Sebelum Dewa Muda mengadakan serangan, dia telah lama
bertapa dan apabila selesai, dia pulang dari gua tempatnya bertapa dengan
membawa rangka atau lembaga wau bulan yang baginya merupakan peta penyerangan
dan penaklukan kembali Empayar Srivijaya atau Asia Tenggara itu.Dewa Muda
menakluk kembali empayar yang agung itu kira-kira pada tahun 713 hingga 779
Masihi. Setelah mendapat kemenangan, Wau Bulan yang menjadi lambang Empayar
Srivijaya dikenali sebagai Sejagat Tanah Jawa.
Kepala dan tengkuk wau bulan yang berbentuk garuda itu
melambangkan raja segala burung yang sebenarnya seorang wali. Namanya ialah
Riah, dalam Bahasa Arab disebut Nabi Mahlail Alaihissalam antara 313 rasul dan
dalam Bible, beliau disebut dengan nama Mahalelselt. Dalam cerita-cerita
tradisi dia digelar Burung Petala Indera. Oleh itu, kepala Wau Bulan ini
melambangkan roh dan semangat Empayar Srivijaya dan memberi erti asas
kebudayaan dan asas peradaban dalam empayar ini.
Dikisahkan bahawa busur wau ini memiliki dua belas
bahasa, dua belas ragam yang melambangkan negeri atau daerah yang disatukan
kembali dengan negara pusat Empayar Srivijaya. Dua belas negeri tersebut ialah
Filipina, Vietnam, Segenting, Kemboja-Laos-Thailand Tengah dan Utara, Burma,
Burma Barat dan Benggala Timur menganjur ke Kepulauan Andaman, Pulau Irian dan
Pulau Sulawesi. Sementara dua belas ragam bererti dua belas suku terdapat di
dua belas daerah atau negeri tersebut tadi.
Bulatan bulan pada Wau Bulan melambangkan negeri-negeri
daratan yang dinamakan Nusarantang-kawasan yang bersambung. Bintang yang
terletak di antara bulatan bulan sabit penuh dilambangkan sebagai negara pusat
atau kawasan pusat pemerintahan yang dinamakan Nusa Kencana (Kawasan Emas) dan
bulan sabit penuh yang menjadi bahagian bawah wau ini dilambangkan dengan
negeri-negeri kepulauan yang dinamakan Nusantara (Kawasan yang dirantai oleh
laut).
Wau Bulan ini memiliki tiga teraju yang melambangkan tiga
bahagian empayar Srivijaya dan tiga teraju ini diikat oleh satu tali, yang
melambangkan Empayar Srivijaya ini diperintah oleh satu pentadbiran pusat.
Wau juga dinyatakan berasal dari Kembayat Negara di zaman
Siti Zubaidah dan wau ini bernama Wau Lenggang Kembayat. Wau inilah yang
dinaikkan oleh Pembina Empayar Srivijaya iaitu Dewa Muda. Bentuknya tidaklah
seperti Wau Bulan seperti yang dinyatakan dalam mitos di atas. Wau Lenggang
Kembayat ini bentukya seperti Wau Ikan yang wujudnya sekarang ini. Banyak lagi
terdapat asal usul wau, tetapi hampir semuanya menyerupai asal usul yang telah
dicatat.
au - Permainan wau merupakan salah satu
permainan tradisional di Kelantan. Pada zaman dahulu, penduduk negeri Kelantan
menjadikan permainan wau sebagai salah satu permainan tradisional semasa
lapang. Layang-layang atau wau ini akan melayang-layang di udara setelah ia
dinaikkan. Permainan ini biasanya dimainkan selepas musim menuai, iaitu setelah
petani-petani mempunyai masa yang terluang untuk mencipta dan menghias wau
mereka. Terdapat banyak jenis wau seperti "wau kucing", "wau
merak", "wau bulan" dan lain-lain lagi. Untuk mencipta wau,
kemahiran yang tinggi serta kesabaran yang sepenuhnya diperlukan. Sepanjang
perjalanan menuju ke Pantai Cahaya Bulan, terdapat banyak kedai yang
mengeluarkan dan menjual wau rekaan sendiri.
Wau Bulan cukup dikenali di Malaysia. Wau ini
merupakan layang-layang tradisional yang unik dan besar seperti saiz manusia,
kebiasaannya berukuran 1.3 meter daripada kepala ke ekor. Kini, Wau Bulan telah
mengelilingi serata dunia melalui Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) kerana
dipilih menjadi logo syarikat penerbangan tersebut. Wau Puyuh pula merupakan
layang-layang rasmi Negeri Kelantan dan strukturnya hasil daripada prinsip wau
melayu tradisi. Walau bagaimanapun, ianya mempunyai penambahan sayap yang
seakan sama dengan sayap burung puyuh jika dilihat dari hadapan.
Setiap wau yang dihasilkan mempunyai temanya sendiri.
Contohnya tema "Daun Timun Cina", "Daun Pokok Ulat Bulu"
dan sebagainya. Harga anggaran bagi seunit wau perhiasan adalah RM700-RM1000
berdasarkan kepada ketelitian hasil pembuatan. Saiz biasa bagi Wau Bulan dan
Wau Puyuh adalah 4 kaki. Sesebuah wau yang dihasilkan adalah menggunakan
7-10 kertas warna. Motif akan dilukis di atas kertas warna kemudian ditebuk
menggunakan tangan dan pisau kecil.
Wau dihasilkan dengan menggunakan sama ada buluh betung
atau buluh duri yang dijadikan sebagai rangka. Cara pembuatannya bermula dengan
meraut buluh menggunakan pisau tajam untuk membuang bahagian-bahagian yang
tidak diperlukan seperti ruas dan kulit. Buluh ini akan digunakan sebagai rangka
dalam penghasilan kedua-dua wau tersebut. Benang akan digunakan sebagai
pengikat untuk penyambungan rangka buluh yang lain. Rangka buluh yang disiapkan
akan ditampal dengan kertas sisa telur atau minyak dengan pelbagai warna dan
akan dihiasi dengan pelbagai jenis corak. Pada bahagian kepala atau muncungnya
iaitu di hujung kiri dan kanan akan dihiasi dengan rambu-rambu halus yang
berwarna-warni. Busur akan diregangkan pada bahagian belakang tengkuk wau untuk
mengeluarkan bunyi dengung apabila melayang di udara. Wau ini dipasang dengan
tali teraju untuk dilayangkan, tali yang digunakan adalah tali tangsi atau tali
nilon tertakluk kepada saiz wau tersebut. Berikut adalah kerangka Wau Puyuh
yang merupakan ikon wau rasmi Negeri Kelantan.
Pelbagai jenis dan bentuk wau telah dicipta. Antaranya
jenis-jenis wau seperti Wau Barat, Wau Burung, Wau Dodo Helang, Wau Jala
Budi,Wau Kangkang, Wau Kapal, Wau Katak, Wau Kemetek, Wau Kucing, Wau Payung,
Wau Puyuh, Wau Seri Bulan, Wau seri Negeri, Wau Sewah dan yang sangat digemari
dan popular oleh orang Melayu ialah Wau Bulan.
WAU BARAT
Wau daun menyerupai bentuk wau bulan tetapi
adalah lebih lebar dan ringan. Wau daun turut memiliki corak-corak yang
menarik, tetapi corak-corak tersebut adalah dilukis dan tidak menggunakan
teknik sobek iaitu potong dan tampal, sebagaimana wau-wau yang lain. Ia juga
satu-satunya wau tradisional yang tidak memiliki pedengung.
Oleh kerana corak-corak tersebut hanya dilukis pada badan
wau, dan bukannya ditampal, ia mampu terbang tinggi walaupun semasa pada waktu
angin bertiup dengan perlahan, seperti ketika pada waktu pagi. Oleh itu, ia
juga dikenali sebagai wau pagi. Selain itu lukisan pada badan wau sering kali
menggunakan teknik batik malah ia sering kali dilukis oleh pelukis batik, dan
bukannya pembuat wau.
Selain itu, bentuk dan rupa wau daun adalah lebih dinamik
dan cepat berubah, sering kali ia memaparkan reka bentuk asli dan unik yang
mulai diterima pakai dalam pertandingan-pertandingan. Antara puncanya adalah
corak-corak tersebut dilukis oleh ahli seni dalam bidang lain dan juga oleh
kerana ia dilukis, adalah lebih mudah mencipta corak-corak baru berbanding
teknik sobek potong dan tampal.
WAU BURUNG
Kebanyakan jenis wau burung dihiasi dengan motif tumbuhan
menjalar bagi bentuk tradisi, atau gambar burung yang menjadi nama jenis wau
tersebut bagi jenis bentuk baru.
WAU DODO HELANG
Pada kebiasaannya, Wau Dodo Helang akan dipasang dengan
degung atau busur pada bahagian atasnya. Ini bertujuan bagi menghasilkan bunyi
berdengung yang terhasil apabila angin melalui tali busur yang direntang. Jenis
hiasan yang menjadi pilihan untuk menghiasi dada wau dodo helang adalah motif
bunga dan kelarai yang menggunakan teknik sobek.
WAU JALA BUDI
Wau Jala Budi dikatakan mendapat nama daripada bentuknya
yang menyerupai daun budi manakala perkataan jala pula wujud dari kerangka ekor
Wau Jala Budi. Pada kebiasaannya, wau jala budi akan dipasang dengan degung
atau busur pada bahagian atasnya. Ini bertujuan bagi menghasilkan bungi
berdengung yang terhasil apabila angin melalui tali busur yang direntang.
Ketika diterbangkan ke udara, Wau Jala Budi dikatakan akan mengeluarkan bunyi
berdengung yang agak sederhana garau yang terbit dari busur yang terdapat di
bahagian kepala. Wau Jala Budi ini juga dikatakan memiliki persamaan dengan
layang-layang Chula yang berasal dari negara Thailand.
WAU MERAK
Pada kebiasaannya, wau Merak akan dipasang dengan degung
atau busur pada bahagian atasnya. Ini bertujuan bagi menghasilkan bunyi
berdengung yang terhasil apabila angin melalui tali busur yang direntang.
Ketika diterbangkan ke udara, busur wau Merak dikatakan akan mengeluarkan bunyi
yang nyaring seperti Merak. Keistimewaan Wau Merak ialah pada busurnya yang
boleh memainkan tujuh jenis irama atau bunyi bunyian. Pada asalnya, ia
dimainkan pada waktu malam kerana ia dapat menghasilkan bunyi yang baik. Jenis
hiasan yang menjadi pilihan untuk menghiasi dada Wau Merak pula adalah motif
tumbuhan menjalar iaitu lada hitam dan gambir.
WAU KANGKANG
WAU KAPAL
WAU SERI BULAN
WAU KUCING
Wau Kucing dikatakan mendapat nama daripada bentuknya
yang menyerupai seekor kucing yang sedang duduk dari sudut belakang, bermula
dari bahagian kepala, badan dan seterusnya ekor kucing. Pada kebiasaannya, wau
Kucing akan dipasang dengan degung atau busur pada bahagian atasnya. Ini
bertujuan bagi menghasilkan bungi berdengung yang terhasil apabila angin
melalui tali busur yang direntang.
Ketika diterbangkan ke udara, Busur wau Kucing dikatakan
akan mengeluarkan bunyi yang nyaring seperti kucing. Ia dipercayai berfungsi
untuk menakutkan roh jahat dan meramalkan keadaan cuaca pada keesokan harinya.
Motif ukiran sobek yang digunakan pada wau ini ialah motif bunga dan
tumbuh-tumbuhan dan cara hiasannya adalah sama seperti wau bulan.
WAU BULAN
Bentuk jenis wau ini menyerupai bulan sabit pada
bahagian hadapan dan separa bulatan pada bahagian ekornya. Justeru, wau
tersebut kelihatan seperti bulan yang terbit di angkasa apabila diterbangkan.
Dari segi saiznya, wau bulan dibentuk dengan saiz yang
lebih besar berbanding wau lain. Bidang biasa adalah sepanjang 2.5 meter dengan
tinggi 3.5 meter. Ini untuk memastikan corak yang terdapat pada wau tersebut
kelihatan jelas dan menyerlah. Bagi menyerlahkan daya tarikan jenis wau ini,
pemilihan warna yang terang dan corak yang lebih besar menjadi pilihan.
Comments
Post a Comment