4) WAJIB TONTON

Filem Animasi Upin & Ipin : Keris Siamang Tunggal penuh aksi yang penuh HIKAYAT cerita DONGENG.



Bersempena musim cuti sekolah, memang sesuai sangat nak isi masa bersama anak-anak dengan menonton filem di pawagam. Icha dengan Emir dah beberapa hari ajak aku tengok filem Upin Ipin terbaru. Tak sampai hati pulak kalau tak bawak sebab diorang membesar ditemani watak Upin dan Ipin.
 Lepas baca review orang ramai, aku jadi teruja nak tengok sendiri filem ni. Ada yang bagi rating 9/10 malah ada yang katanya film ni layak dapat 5 bintang.

Disebabkan review orang ramai, aku meletakkan expectation yang agak tinggi untuk filem ni. Tapi akhirnya memang aku sendiri terkejut dan terpaku dengan jalan cerita ni.. Bukan saja Icha dan Emir terhibur, malah seluruh pawagam turut merasakan apa yang aku rasa..
Masa tercampak ke Negara Inderaloka, Upin Ipin dan kawan-kawan dia terpecah kepada dua kumpulan. Sarung keris di pegang oleh Upin dan hulu keris dipegang oleh Ipin. So, kat sini diorang mula mengembara untuk mencari satu sama lama.

Tanpa diorang sedar, kehadiran diorang ke Inderaloka bersama keris tu telah dihidu oleh Raja Bersiong. Tapi bebudak ni tak tahu menahu pun yang diorang ni dicari oleh Raja Bersiong disebabkan keris tu.
Dalam pengembaraan diorang, ada beberapa watak kisah lagenda melayu dahulu kala yang diselitkan antaranya kisah Mat Jenin, Si Tanggang, Batu Belah batu bertangkup, Bawang Merah Bawang Putih, Nujum Pak Belalang, kisah Singapura dilanggar Todak dan Raja Bersiong. Agak menarik sebab diorang dapat selitkan watak kisah Dongeng Melayu ni.

Banyak aksi lawan dan pertempuran. Penampilan upin dan ipin sebagai watak utama memang betul-betul menyerlah. Dari awal sampai habis diorang sentiasa muncul di screen. Ini salah satu sebab kenapa bebudak boleh terpaku dari awal sampai habis untuk tengok filem ni.
dari segi grafik, memang aku puji A. nak tau cerita lebih lagi.. harap korang dapat pegi menontong cerita ni dan bawa lah anak2 atau anak buah korang.. memang gempak..
keseluruhan cerita ni aku ihklas aku boleh bagi 9/10 bintang..

 

Comments