10) HILANGKAN STRESS DI TEMPAT KERJA
“Malasnya nak ke ofis, kan syok kalau boleh duduk rumah goyang kaki. Tak payah nak menghadap bos yang kepala angin 24 jam, tak sakit mata dan hati dengan kaki gossip, kaki ampu. Makin tak seronok nak kerja situ, tapi nak buat macam mana tak kerja tak ada duit. Aku pun bukan muda lagi nak lompat-lompat kerja. Apa tips bekerja untuk lebih seronok ya…?”
Bukan anda sahaja, malah
ramai di luar sana menghadapi
dilema yang sama.
Bekerja hanya untuk
kelangsungan hidup. Gembira atau tidak dengan suasana di ofis, ‘belakang kira’.
Memang syok kalau dapat
persekitaran kerja yang seronok, ‘fun’ dan tidak stres.
Kalau seronok, kerja tujuh
hari seminggu pun tak mengapa! Makan free dan suasana kerja stress-free.
Tapi tidak semestinya persekitaran
kerja yang teruk bermakna kita tidak boleh berseronok. Bukankah
keseronokan itu boleh dicari?
Di sini ingin saya kongsikan
beberapa tips bekerja dengan ceria!
7 TIPS BEKERJA DENGAN
SERONOK, HILANGKAN STRESS DI TEMPAT KERJA
Cuba amalkan beberapa tips
bekerja supaya kita boleh meninggalkan segala perkara negatif, ceria,
dan tetap fokus!
1. CARI KAWAN YANG
RAPAT
Mungkin kita rapat dengan
staf yang kebetulan satu kepala dan sama minat.
Jadi berada bersama mereka
sedikit sebanyak menceriakan hari-hari kita sepanjang di ofis.
Stres kerja pun dapat
dikurangkan apabila dikongsi bersama.
2. HIAS MEJA KERJA
Ofis menjadi rumah kedua kerana
kita di situlah kita berada seharian.
Jadi hias meja kerja
mengikut cita rasa, jadi setiap kali anda berada di tempat duduk, anda rasa
gembira.
Tapi jangan over sangat
sampai penuh hiasan di meja.
3. LAKUKAN SESUATU YANG ANDA
SUKAI
Tidak semestinya berada di
ofis sepanjang hari, anda tidak boleh melakukan apa yang minat misalnya pada
waktu ‘break’, anda boleh mencari resipi-resipi
menarik yang boleh dicuba malam nanti atau pada hujung minggu.
Cuma ingat, tips bekerja ini
jangan pula dilakukan sampai leka hingga tidak membuat kerja!
4. BUAT
BENDA BARU
Kesibukan
kerja ada kalanya membuatkan kita tidak mengambil tahu apa yang
terjadi di persekitaran.
Sesekali berkomunikasi
dengan staf di luar jabatan dan anda akan seronok mengenali ramai orang dan
mengetahui pelbagai info yang berlaku di ofis.
5. ELAK SEMUA YANG NEGATIF
Semua yang negatif memang
boleh ‘membunuh’ keseronokan ketika di ofis, jadi elak mereka yang suka
menimbulkan kontroversi, gosip dan mereka yang membawa aura negatif.
Dengan tips bekerja ini,
anda akan sentiasa berada dalam keadaan
positif.
6. ‘BUANG’ MASALAH PERIBADI
Biasanya apabila tertekan
dengan isu peribadi, secara tak langsung boleh mempengaruhi
emosi ketika berada di ofis.
Sebab itu, sebaik masuk di
ofis, ‘buang’ semua masalah peribadi di luar.
Lupakan segala masalah di
rumah dan fokuskan pada kerja. Baru semangat!
7. SELALU BERGERAK
Duduk sepanjang masa pun bukannya sihat, jadi sesekali bangun dan bergerak.
Mungkin berjalan keluar sekejap sambil merasai angin luar, bersenam ringan atau sebagainya.
Comments
Post a Comment